Amatara Resort dan Wellness Phuket resort Mesra Muslim di Thailand  |  Saya baru-baru ini tinggal di Amatara Resort dan Wellness di Panwa Phuket.

Saya sedang mencari sebuah resort yang bagus dan mesra Islam dan resort ini disyorkan kerana ia mempunyai semuanya; kolam renang peribadi, makanan halal dan pemandangan yang menakjubkan. Apabila Serendipity Travel mengesyorkan resort Amatara, saya telah tertarik. Resort ini sesuai untuk berbulan madu dan sejak saya mendapat begitu banyak permintaan tentang resort terbaik untuk berbulan madu yang mesra-Muslim, saya merebut peluang untuk mengkajinya untuk anda.

Pemandangan Amatara Resort dan kawasan kolam utama

Ulasan ini akan mengandungi dua bahagian untuk memastikan ia pendek dan menarik. Walau bagaimanapun, saya tidak fikir saya akan berlaku adil kepada resort ini jika saya cuba mengkaji semua perkara dalam satu paparan. Jadi ini adalah bahagian pertama di mana saya akan meneliti vila dan sarapan pagi. Dalam bahagian kedua saya akan mengkaji aktiviti, spa dan restoran.

Kami telah diberikan kereta oleh hotel yang mana telah menjemput kami dari lapangan terbang. Itu cukup mengagumkan kerana kami penat selepas penerbangan yang lama dan tiba di Phuket menjadikan kami gembira sedikit. Tiada apa yang perlu dibimbangkan dan anda pasti boleh mendapatkan teksi sendiri jika anda mahu. Menjemput di lapangan terbang menjadikannya lebih mudah.

Percutian Idul Fitri ini adalah sesuatu yang saya tidak sabar-sabar untuk masa yang lama. Saya menghabiskan sebahagian besar Ramadan bekerja untuk laman web baru saya dan kemudian semasa bercuti di sana saya terpaksa melakukannya semula. Cerita yang panjang. Apa yang penting adalah saya sedang berada dalam mood untuk berehat dan adakah saya baru sahaja melakukannya.

Bermula dari melangkah masuk ke resort dan daftar masuk, anda merasakan anda memasuki syurga tropika yang indah. Mendaftar masuk adalah sangat cekap dan mesra. Kami juga diberikan sejambak indah melati yang mempunyai wangian yang mengagumkan. Selepas semua formaliti telah selesai, kami diiring ke bilik kami melalui kereta kecil.

Resort ini dibina di atas tebing dan terdapat banyak bukit juga. Jika anda mahu berjalan kaki, anda boleh melakukannya, kami mula berjalan pada hari kedua apabila kami sudah membiasakan diri dengan iklim dan resort. Tetapi sebaliknya, jika anda rasa malas untuk berjalan, kereta kecil ‘buggy’ adalah percuma dan sangat cepat.

Amatara Resort dan Wellness Phuket, resort Mesra Muslim di Thailand

Malangnya, pada waktu malam kami tidak dapat melihat banyak perkara. Apa yang boleh saya dengar adalah laut dan itu membuatkan saya sangat gembira. Salah satu bunyi yang paling saya suka di dunia adalah bunyi laut. Saya benar-benar seorang gadis pantai.

Villa kami

Kami telah disediakan dengan satu vila yang mempunyai kolam renang peribadi (150sq meter) yang indah. Pintu masuknya adalah tertutup dengan dinding di sekeliling villa supaya jiran anda tidak dapat melihat anda.

Setelah anda masuk di sebelah kanan anda, anda dapat lihat satu bilik mandi yang sangat besar yang mana mungkin lagi besar daripada rumah flat pertama saya di London. Saya menyukai tub mandinya yang bulat dan kelengkapan untuk lelaki dan perempuan.

Amatara Resort dan Wellness Phuket, resort Mesra Muslim di Thailand

Bilik itu indah dan luas dan mempunyai semua yang anda harapkan. Sebuah katil besar, meja kerja, dan ruang duduk. Bilik yang hebat dan terdapat banyak ruang untuk bergerak. Saya juga menyukai siling berkubah dan ia memberikan ketinggian yang hebat dan perasaan yang lebih banyak ruang.

Kami juga mempunyai sejadah untuk solat disediakan untuk kami di dalam bilik tersebut, yang mana membuatkan kami terharu. Ianya lebih baik daripada solat di atas tuala mandi.

Satu perkara yang betul-betul saya suka di dalam bilik ini ialah balkoni kecil yang mempunyai tempat duduk di mana anda boleh duduk dan menikmati pemandangan. Secara realitinya, anda hanya boleh melihat hutan hijau dan laut. Saat yang sempurna untuk berehat dan melihat burung-burung.

Amatara Resort dan Wellness Phuket, resort Mesra Muslim di Thailand

Sudah tentu, ada kolam renang infiniti di dalam vila ini yang mana sudah pasti saiznya hebat dan dilengkapi dengan jakuzi juga. Tiada apa yang perlu dikatakan, ruang ini adalah kegemaran saya dan saya menghabiskan sebahagian besar hari saya di sekitar kolam renang. Kebahagiaan yang sebenar.

Muslim Friendly Resort Review: Amatara Resort and Wellness Phuket - Bliss and Beauty

Saya sangat menyukai villa ini dan ia adalah ruang yang hebat untuk berehat dalam privasi jika anda berada di sana sebagai pasangan atau bahkan sebagai keluarga muda. Saya suka segala-galanya yang bersambung pada satu tahap dan tidak kira di mana anda boleh bercakap antara satu sama lain.

Pakej vila ini didapati dengan beberapa faedah yang hebat seperti:

• Bar mini percuma – namun kerana kami tidak minum arak, bar mini digantikan dengan minuman tanpa alkohol yang mana benar-benar kami hargai.
  • 8 helai pakaian – apabila saya diberitahu tentang perkara ini saya fikir saya tidak akan memerlukannya. Walaubagaimanapun, dengan keadaan yang lembap kami akhirnya menggunakan hampir semua elaun harian kami. Saya sedar terdapat sebab mengapa mereka menawarkan perkhidmatan ini.
  • Butler Peribadi – Oh ya, benar apa yang anda dengar, villa kolam renang peribadi mempunyai butler peribadi sendiri untuk menjaga semua keperluan anda.
  • Akses ke Retreat – Para tetamu Villa mempunyai akses ke Retreat Persendirian untuk sarapan pagi, teh dan kopi pada siang hari serta koktail malam (dalam kes kami tanpa alkohol, sempurna!)

Privasi

Oleh kerana kami tiba lambat, kami tidak sempat bertemu dengan pelayan kami Martin, yang juga seorang Muslim dan bantuannya yang sangat baik di sana. Saya telah ditawarkan lawatan di sekitar resort untuk melihat beberapa jenis bilik lain yang mereka tawarkan.

Sekiranya boleh, saya selalu meminta untuk menyemak jenis-jenis bilik yang lain dan juga jenis yang sama kerana pengunjung yang berbeza mempunyai keperluan dan anggaran yang berbeza. Kadang-kadang perkara yang menjadi perhatian seorang wanita atau seorang blogger dengan resort-resort mesra Islam ini berbeza daripada apa yang diketahui oleh orang lain dan akhirnya kebanyakan perkara tersebut mempengaruhi kami. Sekurang-kurangnya dalam kes saya.

Saya sentiasa berusaha untuk mempertahankan perspektif yang lebih terbuka kerana saya tahu contohnya pembaca saya datang dari pelbagai latar belakang yang liberal dan yang lain pula bersikap sangat ketat. Saya cuba untuk sesuaikan diri dengan semua perkara.

Kami tinggal di villa 31 yang diberikan kepada saya sebagai vila yang sangat mesra Islam Persendirian. Sayangnya saya tidak boleh mengatakan bahawa ia benar-benar peribadi. Pandangannya mengagumkan, saya suka dinding yang tinggi di sekeliling kolam tetapi satu perkara yang gagal untuk menjadikan saya villa ini sebagai “mesra-Muslim” adalah hakikat bahawa anda dapat melihat dan dilihat dari kawasan pantai dan laut.

Amatara Resort dan Wellness Phuket resort Mesra Muslim di Thailand

Sekarang ini, resort tidak boleh melakukan apa-apa untuk menutupi pandangan daripada laut, terutama jika anda mempunyai vila pemandangan laut, yang biasanya lebih mahal. Oleh itu, anda perlu ingat ini semasa membuat tempahan. Kami dapat melihat beberapa bot nelayan dan kapal fret berlabuh sepanjang penginapan kami. Secara peribadi, saya tidak keberatan melihat mereka dan saya juga tidak kisah untuk memakai sesuatu yang lebih labuh.

Walau bagaimanapun, anda boleh dilihat dari pantai jika anda menggunakan jakuzi atau duduk lebih dekat ke bilik anda. Ini pastinya tidak sesuai jika anda mahu sepenuhnya privasi dan ia adalah penting untuk anda.

Keesokan harinya ketika Martin membawa kami ke sana untuk melihat resort, dia menunjukkan saya vila nombor 29 yang mana merupakan vila yang sama tetapi anda mempunyai banyak kehijauan di sekeliling anda dan anda mempunyai lebih privasi dan anda tidak dapat dilihat dari pantai. Dia menawarkan kami untuk berpindah ke vila ini tetapi saya memutuskan untuk tinggal di mana kami berada. Kami hanya mempunyai satu hari lagi di sana jadi ianya tidak perlu.

Apa yang saya dapati adalah bahawa beberapa bilik mereka lebih peribadi daripada yang lain dan ini berlaku dengan mana-mana hotel. Kerana hotel ini dibina di atas tebing, anda mempunyai bilik yang lebih jauh di atas sehingga tidak dapat melihat ke bawah. Satu perkara yang boleh anda lakukan, jika anda merasakan bilik yang diberikan tidak peribadi, anda boleh meminta untuk memeriksa beberapa jenis bilik yang lain.

Salah satu bilik Pavilion yang saya lihat mempunyai privasi yang hebat. Tiada kolam tetapi jika anda tidak kisah tentang perkara tersebut maka ia adalah sempurna untuk hijabi atau niqabi.

Privasi ini tidak mencacatkan keindahan resort dan saya dengan senang hati akan kembali ke sini lagi. Mereka mempunyai ramai pelanggan Islam dan semasa kami menginap, terdapat sekurang-kurangnya dua lagi pasangan Islam yang menikmati resort ini.

Sebenarnya apa yang saya cadangkan secara peribadi terutamanya jika anda mempunyai anggaran bajet, adalah untuk menempah bilik Pavilion dengan semua kehijauan di sekeliling anda. Ini adalah sangat peribadi dan juga anda boleh berjemur dan tidak memakai hijab. Jika anda ingin menggunakan kolam renang dan anda tidak keberatan memakai burkini maka anda boleh melakukannya di kolam renang resort ini. Anda juga boleh menyemak harga untuk menaik taraf ke Retreat kerana kolam renangnya yang menakjubkan dan kebiasaannya kosong.

Amatara Resort dan Wellness Phuket resort Mesra Muslim di Thailand

Satu perkara yang saya sukai mengenai Amatara adalah fakta bahawa ia memenuhi anggaran bajet yang berbeza dengan bilik bermula dari £ 100 sehari. Jadi, anda masih boleh menikmati resort ini walaupun anda tidak mahu merompak bank untuk melakukannya.

Sarapan pagi

Sebagai tetamu dari vila, kita boleh mengambil sarapan sama ada di restoran utama atau di Retreat, yang mana lebih peribadi. Pagi pertama kami memilih untuk mencuba sarapan pagi di restoran. Sarapan pagi mempunyai banyak pilihan yang hebat. Terdapat jus, buah-buahan, keju dan makanan ringan pagi serta makanan istimewa Asia.

Amatara Resort dan Wellness Phuket resort Mesra Muslim di Thailand

Anda juga boleh memesan melalui menu yang mana juga sangat sedap. Jika anda berada di sana, anda mesti mencuba wafel. Kami juga makan telur Benedict yang paling segar dan sedap jadi saya mengesyorkan anda untuk mencubanya.

Kemuncak sarapan pagi saya adalah apabila terdapat burung-burung yang mana kelihatan sudah terbiasa berhubung dengan manusia, menghampiri anda seperti meminta makanan anda. Saya sangat sukakannya!

The Retreat

Kami makan sarapan pagi di Retreat pada keesokan harinya, yang lebih peribadi dan kurang sesak. Menu sarapan terdapat lebih banyak pilihan yang sihat dan juga merupakan a la carte sehingga anda hanya boleh memesan dan tidak ada bufet. Saya perlu mengatakan bahawa saya menjangka lebih baik daripada Retreat. Saya menganggap ini sebagai ruang persendirian untuk tetamu dan standard yang lebih tinggi daripada restoran biasa. Saya mendapati bahawa sarapan adalah perlahan, tidak pasti jika mereka memasak ‘on site’ atau membawa makanan tetapi ia mengambil masa 40 minit; juga bahagian-bahagiannya adalah kecil. Hari terakhir, kami kembali untuk bersarapan pagi di restoran utama dan saya lebih menikmatinya.

Retreat itu sendiri adalah kawasan peribadi untuk tetamu dan sepanjang masa kami berada di sana ia tidak pernah ramai. Mereka mempunyai kolam renang kecil dengan pemandangan yang menakjubkan yang boleh digunakan oleh para tetamu. Ketika kami berada di sana, ianya kosong dan sempurna jika anda tidak suka orang ramai. Retreat juga menawarkan koktel malam serta kopi dan teh sepanjang hari dan anda juga boleh makan tengahari dan makan malam di sana. Kami telah makan malam di kedua-dua restoran dan saya akan membincangkannya dalam bahagian kedua ulasan ini.

Amatara Resort dan Wellness Phuket resort Mesra Muslim di Thailand

Terdapat banyak lagi perkara yang boleh saya tulis, tetapi saya akan mengakhirinya di sini. Saya akan membincangkan tentang spa, makanan halal, aktiviti-aktiviti yang hebat dan beberapa ciri-ciri resort yang lain di bahagian kedua ulasan ini.